15دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetes Care منتشر شده است، برای افراد مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند، خطر مرگ در عرض چند سال بیشتر از خطر نیاز به یک قطع عضو تحتانی است، این مطالعه به نیاز به مدیریت کلی عوامل خطر قلبی عروقی، به جای تمرکز بر بهبود زخم اشاره دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت که دچار زخم در پاهای خود می شوند - زخم هایی که در برابر بهبود مقاوم هستند - به طور قابل درکی نگران هستند که اگر زخم پایشان بدتر شده و به عفونت منجر شود، به قطع انگشت پا، پا یا ساق پا نیاز داشته باشند. در حالی که این یک نگرانی معتبر است، در مطالعه ی اخیر، محققان دانشگاه داندی در اسکاتلند، شیوع قطع عضو در افراد مبتلا به زخم پای دیابتی را بررسی کردند، همچنین آنها می خواستند بدانند که آیا خطر مرگ در اثر سایر عوارض مرتبط با دیابت یا علل دیگر در افرادی که دچار زخم پای دیابتی می شوند، بیشتر از خطر قطع عضو است یا خیر.

محققان سوابق سلامت 233459 فرد مبتلا به دیابت (210064 مبتلا به دیابت نوع 2 و 23395 مبتلا به نوع 1) در اسکاتلند را که در ابتدای سال 2012 زنده بودند، بررسی کردند و آنها را تا نوامبر 2017 دنبال نمودند. از کل شرکت کنندگان، 13093 نفر(5.6 درصد) از قبل حداقل یک زخم پا داشتند، در حالی که 9023 نفر دیگر (3.9 درصد) در طول دوره ی مطالعه برای اولین بار دچار زخم پا شدند. در طول دوره پیگیری، 48995 شرکت‌کننده (21.0 درصد) جان خود را از دست دادند و 2866 نفر (1.2 درصد) تحت قطع عضو جزئی یا بزرگ قرار گرفتند. به طور کلی، 21.7 درصد از شرکت کنندگان یا جان خود را از دست دادند و یا دچار یک قطع عضو شدند (از جمله کسانی که قبل از مرگ تحت عمل قطع قطع عضو قرار گرفتند). این نسبت برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک، 10.7 درصد و برای دیابت نوع دو، 22.9 درصد بود.

در این مطالعه اشاره شد، که شیوع زخم های پا برای اولین بار 7.8 در هر 1000 شخص سال بود، در حالی که میزان زخم جدید یا عود کننده در طول دوره پیگیری 11.2 در هر 1000 شخص سال بود. پس از تنظیم سایر عوامل شناخته شده ی تأثیرگذار بر خطر قطع عضو یا مرگ، محققان دریافتند که ابتلا به زخم پا با 2.09 برابر خطر قطع عضو یا مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 1.65 برابر خطر قطع عضو یا مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مرتبط بود.

خطر مرگ پس از زخم پا بیش از خطر قطع عضو است

در میان افرادی که سابقه زخم پا داشتند، میزان بقای کلی در طول دوره مطالعه برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک، 71 درصد و برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو، 53 درصد بود که نشان می دهد خطر مرگ در این دوره بسیار بیشتر از خطر قطع عضو است. گروه محققان خاطرنشان کردند که به ویژه برای افرادی که سابقه ی زخم پای دیابتی دارند، مدیریت عوامل خطر قلبی عروقی مهم است و ممکن است بهترین راه برای کاهش خطر مرگ باشد. برای نشان دادن اینکه چه نوع از مداخلات بهداشتی برای کاهش خطر مرگ در افرادی با سابقه زخم پا موثرترین مداخله است، به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/15/foot-ulcers-increase-death-risk-more-than-amputation-risk/